ACTUALITATE

Guvernul anunţă mecanismele pentru susţinerea angajatorilor şi salariaţilor pe perioada pandemiei COVID-19

post-img

Angajatorii şi salariaţii sunt susţinuţi de Executiv în perioada aplicării restricţiilor necesare pentru a opri răspândirea COVID-19. Statul oferă suport financiar prin intermediul unor mecanisme care îşi propun să atenueze impactul economic în perioada crizei pandemice.

La 30 septembrie 2021, Guvernul a aprobat un proiect de lege pentru modificarea Codului muncii, ce prevede mai multe măsuri de sprijin a salariaţilor în perioada pandemiei de COVID-19: 

Astfel, salariaţii care se vaccinează împotriva Covid-19 pot solicita două zile libere, plătite, pentru fiecare doză de vaccin administrată. Pentru a beneficia de compensaţii, angajatul trebuie să adreseze o cerere angajatorului care, la rândul său, va completa o cerere automatizată pe declaratie-electronica.fisc.md.  Costul integral ale zilelor libere, inclusiv asigurările sociale, este transferat angajatorului de către Serviciul Fiscal de Stat, până la plafonul de 558 lei pe zi, echivalent cu un salariu de 9900 lei brut pentru 22 de zile lucrătoare.

O altă măsură a Guvernului vine în susţinerea angajaţilor cu un copil până la 12 ani sau un copil cu dizabilităţi care învaţă online. Unul din cei doi părinţi poate beneficia, cu acordul angajatorului, de zile libere plătite, pentru a sta acasă cu copilul. Angajatorul trebuie să completeze lunar o cerere automatizată pe declaratie-electronica.fisc.md, iar Casa Naţională de Asigurări Sociale (CNAS) va transfera angajaţilor indemnizaţia pentru zilele libere, egală cu 50% din salariul de bază până la plafonul de 150 lei pe zi, echivalentul a 4050 lei pe lună.  

De asemenea, în caz de reducere a activităţii economice din cauza restricţiilor impuse, angajatorul poate dispune şomaj tehnic pentru salariaţi, prin completarea lunară a unei cereri automatizate pe declaratie-electronica.fisc.md, după care CNAS transferă angajaţilor indemnizaţia pentru şomajul tehnic, egală cu 50% din salariul de bază până la plafonul de 150 lei/zi sau 4.050 lei lună. În ambele cazuri, angajatorul poate suplini indemnizaţia din surse proprii. 

Un alt mecanism de sprijin ţine de regimul de activitate redusă. Acesta poate fi solicitat de angajator, cu acordul salariaţilor, prin depunerea cererii pe declaratie-electronica.fisc.md. Regimul este instituit prin validare de către Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă (ANOFM). Ulterior, angajatorul  distribuie timpul de lucru în rândul salariaţilor vizaţi şi, lunar, solicită ajutorul pentru funcţionarii săi, prin depunerea cererii automatizate pe declaratie-electronica.fisc.md. Suportul financiar pentru salariaţii în regim de activitate redusă este transferat de către ANOFM angajatorilor, care constituie 50% din valoarea timpului nelucrat. Timpul lucrat este plătit de angajator. Conform Codului Muncii, regimul dat poate fi aplicat pentru minim 25% din salariaţi, iar durata timpului de muncă poate fi redusă cu cel mult 50%.