ACTUALITATE

Primele şase locomotive diesel cumpărate de Calea Ferată cu sprijinul instituţiilor europene au ajuns la Chişinău

Primele şase locomotive diesel cumpărate de Calea Ferată cu sprijinul instituţiilor europene au ajuns la Chişinău, iar alte şase sunt pe drum. A fost un eveniment grandios pentru Calea Ferată, care nu a mai făcut astfel de achiziţii niciodată. Noile locomotive nu poluează şi consumă cu 30 la sută mai puţin combustibil decât cele vechi.

Locomotivele au fost produse de o companie kazacă iar valoarea contractului de achiziţie este de 45 de milioane de euro. 

ADRIAN ONCEANU, director general interimar al CFM: "Eficienţa va fi în aceea că ele consumă mai puţină motorină în jur la 30%. În al doilea rând, locurile de muncă sunt cu totul altfel. Arată foarte bine sunt cabine condiţionate şi plus la toate emisiile de gaz de eşapament se micşorează în jur la 40 de %. Acestea sunt locomotive de magistrală, cu dânsele se poate transporta orice şi marfă, şi pasageri, dar majoritatea vor transporta marfă".

Locomotivele actuale sunt utilizate de peste 45 de ani. Ca să nu mai vorbim şi de starea dezastruoasă a sinelor de tren. Şi pentru că există riscul că noile locomotive să staţionze în parcul CFM, următoarea parte a proiectului prevede reparaţia tronsonului Bender- Giurgiuleşti în lungime de 233 de kilometri.

ADRIAN ONCEANU, director general interimar al CFM: "Noi ne străduim cu puterele proprii să întreţinem calea ferată în starea de lucru. Cu părerea de rău, sursele proprii nu sunt suficiente. De aceea şi avem reabilitarea tronsonului de la Bender la Giurgiuleşti, partea de sud. Acolo se transportă cel mai mult tranzit de marfă".

Cumpărarea locomotivelor face parte dintr-un proiect de restructurare a CFM, finanţat de BERD, BEI şi Uniunea Europeană. Costul total al proiectului este de 110 milioane de euro, din care 5 milioane de euro sunt un grant din partea Fondului de investiţii de vecinătate al Uniunii Europene.

Excelenţa Sa PETER MICHALKO, ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova: "Uniunea Europeană îi susţine pe cetăţenii Republicii Moldova. Aceştia sunt banii cetăţenilor Uniunii Europene, care vin în susţinerea cetăţenilor Republicii Moldova. Mă bucur că suntem aici împreună cu ambasadorii ţărilor membere a UE, ca să puteam arăta împreună această susţinere. UE este cel mai puternic susţinător al Republicii Moldova şi a oamenilor din Republica Moldova". 

În 2019, volumul total de mărfuri transportate pe calea ferată a fost de 12  milioane de tone.