ACTUALITATE

Raportul auditului asupra Ministerului Afacerilor Interne pe anul 2019, examinat în Parlament şi trimis Procuraturii

post-img

Comisia de control al finanţelor publice a examinat, în şedinţa de astăzi, Raportul auditului asupra Ministerului Afacerilor Interne pe anul 2019.

Rapoartele financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne încheiate la 31 decembrie 2019, cu excepţia unor aspecte pentru care au fost formulate rezerve, oferă o imagine corectă la situaţia din 31 decembrie 2019, în conformitate cu cerinţele normelor de contabilitate şi de raportare financiară în sistemul bugetar din Republica Moldova. Observaţiile de audit au servit drept bază pentru exprimarea opiniei cu rezerve asupra rapoartelor financiare consolidate ale Ministerului Afacerilor Interne pe anul 2019.

În baza recomandărilor de audit, Ministerul Afacerilor Interne urmează să aprobe un plan de măsuri de remediere a situaţiilor constatate.

Recomandările de audit se referă la dezafectarea mijloacelor bugetare, cu formarea şi menţinerea creanţelor Clubului Sportiv Central „Dinamo” şi ale Aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne faţă de Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare.

Raportul de audit a mai constatat asumarea neregulamentară a unor investiţii capitale, fără acoperire financiară, cu impact negativ asupra cheltuielilor bugetului de stat. Misiunea de audit a remarcat şi neîncasarea veniturilor din locaţiunea bunurilor proprietate publică şi din prestarea serviciilor cu plată, formându-se creanţe în sume considerabile, precum şi transmiterea ilegală a două terenuri proprietate publică pentru construcţii pe un termen de 10 ani şi, respectiv, 25 de ani.

Potrivit raportului de audit, obiectivul privind construcţia Centrului Integrat de Pregătire pentru Aplicarea Legii al Ministerului Afacerilor Interne nu a fost atins, fiind remarcată şi cheltuirea neeficientă şi administrarea defectuoasă a mijloacelor din suportul bugetar comunitar pentru achiziţia studiului de fezabilitate, documentaţiei de proiect şi expertizelor tehnice ale Centrului.

Auditul a mai constatat neîntreprinderea măsurilor privind finanţarea şi dotarea tehnico-materială a rezervei materiale de stat şi de mobilizare, menite să asigure protecţia populaţiei în cazul situaţiilor excepţionale, inclusiv de prevenire şi combatere a epidemiei de COVID-19.

Raportul de audit relevă şi neajustarea cadrului legislativ-normativ privind exploatarea mijloacelor de transport din sistemul Ministerului Afacerilor Interne, inclusiv lipsa normelor maxime  de  dotare cu mijloace de transport a  instituţiilor din subordine, lipsa plafoanelor maxime de parcurs ale autoturismelor, nedivizarea normelor de dotare cu transport de serviciu de normele de dotare cu transport de intervenţie operativă, toate cu impact asupra cheltuielilor bugetare. O altă recomandare adresată de audit ţine de organizarea şi implementarea insuficientă a sistemului de Control Intern Managerial din cadrul instituţiilor subordonateMinisterului Afacerilor Interne, precum şi de impactul acestuia asupra întocmirii şi consolidării situaţiilor financiare.

Raportul de audit a fost remis Guvernului Republicii Moldova, pentru monitorizarea implementării recomandărilor de audit, Preşedintelui Republicii Moldova şi Parlamentului, pentru informare, Ministerului Finanţelor, pentru examinare prin prisma competenţelor în domeniul finanţelor publice.

Raportul a fost remis Procuraturii Generale pentru autosesizare referitor la transmiterea în locaţiune de către Clubul Sportiv Central „Dinamo” a terenurilor proprietate publică. Tototadă, concluziile de audit au fost transmise Agenţiei Servicii Publice, pentru examinarea constatărilor referitoare la înregistrarea de către organul cadastral, fără permisiunea autorităţii publice centrale, a construcţiilor executate de către locatari pe terenurile respective.  

Comisia de control al finanţelor publice va monitoriza implementarea recomandărilor Curţii de Conturi.

În vederea aplicării recomandărilor, în cadrul Ministerului Afacerilor Interne a fost emis un ordin, o parte din obiecţii fiind deja soluţionate, iar raportul final privind înlăturarea deficienţilor urmând să fie prezentat până la finele lunii ianuarie 2021.