Economic

„Fără cash”. A fost lansată o campanie de promovare a plăților cu cardul în Republica Moldova

„Fără cash”. A fost lansată o campanie de promovare a plăților cu cardul în Republica Moldova

Cetăţenii Republicii Moldova renunţă încet, dar sigur la plăţile cash. Anul trecut, numărul celor care şi-au achitat cumpărăturile cu ajutorul cardurilor bancare a crescut cu 35 la sută faţă de 2022. Este o practică mult mai comodă şi sigură, susţin specialiştii, iar adaptarea pieţei la sistemul de plăţi fără numerar va contribui la creşterea economiei naţionale.

Dumitru Andronic administrează un mic magazin de haine în Piaţa Centrală din Chişinău. E unul dintre primii comercianţi de aici care a implementat serviciul de plăţi fără numerar. DUMITRU ANDRONIC, comerciant, Piaţa Centrală: „Mulţi clienţi se apropiau, de exemplu şi vroiau să achite cu cardul şi spuneau că acuşi mă întorc, mă duc să scot banii de pe card. Se duceau şi nu se mai întorceau. Practic, mai mult de 60-70 % achită cu cardul, care vin la noi”, La Piaţă centrală sunt acum doar câţiva comercianţi care au terminale de plată fără numerar. Mulţi îşi propun să se adapteze noilor tendinţe. Sofia Milnicenco, din satul Coloniţa, municipiul Chişinău, spune că de ani bune nu prea are bani cash în portofel. Iar de când şi-a instalat aplicaţia web-banking, îşi achită şi serviciile cu un singur click. SOFIA MILNICENCO, locuitoare a satului Coloniţa: „Noi achităm online. Lumina, gazul, achităm online. Scap de rând, şi e mai convenabil. Nu ştiu, depinde de om. Dar vreau să vă spun că lumea nu cunoaşte multe lucruri şi de asta şi nu foloseşte”, Anul trecut, în Republica Moldova, numărul de tranzacţii realizate cu ajutorul cardului bancar a crescut cu 35 la sută faţă de 2022. DUMITRU ALAIBA, ministrul Economiei şi Digitalizării: „Până la urmă, cetăţeanul decide ce este mai comod pentru el, ce este mai bine. Avantajele plăţilor sunt pentru mine evidente. Mult mai sigur, mult mai rapid, mult mai ieftin. Mult mai predictibil, mult mai transparent. Şi atunci câştigă toţi, toată economia are de câştigat din asta”. Astăzi, la Chişinău a fost lansată campania "fără cash", o iniţiativă care va promova plăţile fără numerar şi tranzacţiile digitalizate. DOREL NOROC, preşedintele Asociaţiei Băncilor din Republica Moldova: „Această campanie ne propunem să o derulăm, în special în perioada aprilie-septembrie, dar la sigur că ea va continua şi ne dorim să ajungem la cât mai mulţi cetăţeni. Dorim să promovăm avantajele şi beneficiile plăţilor online la cât mai mulţi cetăţeni ai Republicii Moldlova”, ANCA DRAGU, guvernator, BNM: „Noi vorbim despre dezvoltarea ţării şi despre perspectivele mai simple de facilitare a bussinesuliui şi a tranzacţiile pentru toţi cetăţenii Moldovei”. Campania "fără cash" este susţinută de Asociaţia Băncilor şi cu sprijinul Agenţiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională. La sfîrşitul anului trecut, în Republica Moldova erau în circulaţie peste 3,3 milioane de carduri bancare, mai multe cu 18 % faţă de aceeaşi perioadă a lui 2022.

author-img_1

Cristian Sava

Reporter