CULTURĂ

Icoanele vechi şi uzate sunt restaurate impecabil în atelierul Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei

Icoane vechi şi uzate, pictate pe lemn şi metal, sunt restaurate impecabil în atelierul Muzeului Naţional de Istorie a Moldovei. Astăzi, vom afla cum renasc icoanele datorită dibăciei de care dă dovadă unul dintre primii restauratori ai muzeului. De mai bine de 20 de ani dă o nouă viaţă picturilor ce întruchipează sfinţi.

Într-un mic atelier, revin la viaţă adevărate capodopere. La prima vedere, s-ar părea că unele icoane nu mai pot fi restaurate din cauza găurilor sau a culorilor care abia se mai disting. Ele sunt restabilite însă în întregime de mâini dibace, care reuşesc să păstreze cu exactitate mesajul plastic transmis acum două secole de maeştrii vremurilor.

De acest lucru are grijă Svetlana Lupaşco. De 22 de ani munceşte cu pasiune şi cu multă migală în atelierul de restaurare a icoanelor.

„Menirea restauratorului e de a păstra exponatul, nu are dreptul să intervină cu propriile modificări. Detaliile piesei trebuie păstrate aşa cum au fost iniţial, doar că piesa trebuie restaurată şi conservată”, a spus SVETLANA LUPAŞCO, restaurator icoane.

Înainte de restauarare, în timpul procesului şi după, orice piesă adusă la muzeu este fotografiată, pentru ca viitoarele generaţii de specialişti să ştie ce fel de materiale şi soluţii s-au folosit în procesul de recuperare. Toate aceste detalii sunt fixate într-un paşaport de restaurare.

„Pentru fiecare icoană este pregătit un anumit plan de lucru şi se lucrează cu anumite materiale. Pe toate le fixăm în paşaportul de restaurare. După ce comisia acceptă planul de lucru, pot să încep restaurarea”, a spus SVETLANA LUPAŞCO, restaurator icoane.

În toţi aceşti ani, Svetlana Lupaşco a restaurat sute de icoane. A folosit acuarelă pentru icoanele pictate pe lemn şi ulei în cazul celor pictate pe suprafeţe de metal.

„Multe icoane au trecut prin mânile mele. Avem o colecţie mare în muzeul nostru, de exemplu, acum lucrez la restaurarea acestei icoane din secolul al XIX-lea. Această icoană a trecut deja prin procesul de întărire. E un proces greu, dar care stă la baza restaurării şi permite întărirea stratului de vopsea pe lemn pentru a nu se deteriora şi mai mult în viitor”, a spus SVETLANA LUPAŞCO, restaurator icoane.

Volumul de lucru depinde de starea în care ajunge icoana în atelier, inclusiv de mărimea ei.

„În general, colecţia de icoane restaurate datează din secolul al XIX-lea, dar avem şi colecţia "Tezaur", iar acolo desigur că sunt icoane şi din secolul al XVII-lea. Icoana este un exponat viu. I-am putea spune aşa pentru că e pictată pe lemn, iar lemnul e un material viu şi desigur că sunt unele scopuri pe care ţi le propui, dar icoana ar putea ieşi altfel pentru că e influenţată de mai mulţi factori: temperatură, umiditate, lumină.  Pot fi icoane al căror conţinut lemnos a fost afectat serios, a fost ros de gândaci sau stratul de vopsea a avut mult deteriorat sau chiar lipsesc fragmente”, a spus SVETLANA LUPAŞCO, restaurator icoane.

După restaurare, majoritatea icoanelor sunt prezentate la expoziţii. În acest fel, sunt promovate valorile naţionale şi universale ale patrimoniului cultural-istoric naţional.