ECONOMIC

99 de antreprenori vor primi finanţare în sumă de 8,4 milioane de lei pentru digitalizarea afacerii

post-img

Digitalizarea, modernizarea dar şi dezvoltarea IMM-urilor sunt printre principalele priorităţi de pe agenda Ministerului Economiei şi Infrastructurii. Pentru realizarea acestor obiective, 99 de companii din Republica Moldova vor primi finanţare în suma totală de circa 8,4 milioane lei pentru îmbunătăţirea sau transformarea procesului de afaceri prin utilizarea tehnologiilor digitale.Banii vor fi alocaţi prin „Instrumentul de susţinere privind digitalizarea IMM”, finanţat din bugetul de stat şi suplinit din fondurile partenerilor de dezvoltare (Uniunea Europeană şi GIZ Moldova).

Implementarea proiectelor investiţionale vor genera  investiţii în economie de circa 10 milioane lei. La  cel de-al doilea Concurs de proiecte din cadrul instrumentului de suport au participat 210 companii, care au trecut printr-un proces complex de selectare. Potrivit deciziei Comitetului extern de supraveghere al  programului, care s-a desfăşurat în regim online,  46 de afaceri  vor beneficia de Grant în valoare de până la 200 de mii de lei fiecare pentru digitalizarea proceselor în cadrul întreprinderii, iar alte 53 – de Business Vouchere de până la 20 de mii lei fiecare pentru accesarea serviciilor de dezvoltare a paginilor web şi setare pe pagini de socializare ale afacerii.

Preşedintele Comitetului de supraveghere a Instrumentului de Suport, secretarul de stat al MEI, Iuliana Drăgălin, a evidenţiat importanţa digitalizării afacerilor pentru asigurarea rezilienţei la crizele economice, precum cea cauzată de pandemia COVID-19: „În această perioadă este imperativ ca antreprenorii să-şi modernizeze modelele de  afaceri, orientându-se  spre platformele online, pentru a-şi putea valorifica mai uşor produsele şi serviciile”.

La rândul său, directorul general ODIMM, Iulia Costin, a apreciat interesul continuu al antreprenorilor pentru modernizarea proceselor de producţie, a  capacităţii de inovare şi a strategiilor de marketing: „Suntem convinşi că utilizarea tehnologiilor informaţionale şi a celor digitale vor spori în mod semnificativ competitivitatea companiilor atât pe piaţa internă, cât şi externă”.

Din totalul celor 46 de companii selectate pentru obţinerea de Granturi circa 29,4% sunt din domeniul prestări servicii, 23,5% - industria prelucrătoare, 19% - agricultură, 9,8% - practică activităţi în domeniul tehnologiilor informaţionale şi comunicaţii,  5.9% - alimentaţie publică, iar circa 12% în alte domenii (activităţi de cazare, agrement, construcţii, transport etc). 59% din companii sunt localizate în mun. Chişinău, 19% - în regiunea de Nord a ţării, 16% - în Centru, iar 6% - în regiunea de Sud şi UTA Găgăuzia.

Totodată, cele 53 de întreprinderi care au fost aprobate spre finanţare în cadrul suportului sub formă de Business Voucher vor putea contracta servicii de dezvoltare a propriei pagini web, setării pe pagini de socializare, elaborarea profilului on-line şi descrierii activităţii companiei şi produselor acesteia, aderarea la platforme de tip market-place, ce oferă posibilităţi de plăţi online şi aspecte logistice integrate.  Din numărul total de companii care vor beneficia de Vouchere, 46% îşi desfăşoară activitatea în municipiul Chişinău, 23% în Nord, 21% în regiunea Centru, iar restul de 10 la sută sunt înregistrate în regiunea de Sud şi UTA Găgăuzia.