ECONOMIC

Noi oportunităţi de afaceri şi avantaje ale investiţiilor, prezentate în cadrul Moldova Business Week 2020

Noi oportunităţi de afaceri şi avantaje ale investiţiilor în Republica Moldova au fost prezentate în cadrul Moldova Business Week 2020 – cel mai important eveniment economic al anului, organizat de Agenţia de Investiţii, sub egida Guvernului Republicii Moldova. Din cauza pandemiei de COVID-19, forumul economic s-a desfăşurat în mediul online.

Organizarea în format online a forumului economic din acest an, a permis participarea oamenilor de afaceri din toată lumea. Ei au fost informaţi despre potenţialul investiţional al sectoarelor strategice ale economiei naţionale, despre politicile statului privind atragerea capitalului extern, dar şi despre istoriile de succes ale antreprenorilor străini care şi-au dezvoltat afaceri profitabile în Republica Moldova.

RODICA VERBENIUC, director general al Agenţiei de Investiţii: Am întocmit o listă a investitorilor, inclusiv a celor străini care operează în Moldova, care să ne ajute în procesul de dezvoltare a afacerilor, de gestionare a crizelor, a resurselor umane, a marketing-ului şi a comunicaţiilor. Am oferit asistenţă pentru promovarea produselor folosind platforma comercială şi de târguri, generând direct exporturi de peste 33 de milioane de euro.

Cele mai mari investiţii vin din Uniunea Europeană. Doar în 2019, acestea au reprezentat 70 la sută din totalul investiţiilor şi au depăşit suma de două miliarde de euro. Anul trecut, aproape două mii de companii din Republica Moldova au exportat produsele în UE, ceea ce reprezintă 65 la sută din totalul exporturilor. Oamenii de afaceri din Republica Moldova au exportat cel mai mult în România, Italia, Germania, Turcia şi Polonia.

PETER MICHALKO, ambasadorul Uniunii Europene în Republica Moldova: În 2019, UE şi-a consolidat poziţia de cel mai mare partener comercial al Republicii Moldova, reprezentând 56% din comerţul total al ţării, iar 64% din exporturi au mers anul trecut spre Uniunea Europeană. Anul acesta avem aceeaşi dinamică.  

Un alt partener de încredere al Republicii Moldova sunt Statele Unite ale Americii.

DERECK HOGAN, ambasadorul SUA în Republica Moldova: În pofida pandemiei de COVID-19, interesul nostru pentru afaceri în Moldova nu s-a schimbat. Încercăm să le dezvoltăm prin comerţ bilateral şi investiţii. Avem mai multe produse din SUA pe piaţa din Republica Moldova şi invers. Exportul emergent de vinuri din Republica Moldova către piaţa SUA a crescut cu 40% în 2020. În ciuda pandemiei sau poate datorită acesteia.

Premierul Ion Chicu a menţionat că pe fondul pandemiei, autorităţile  susţin sectoarele noi, precum digitalizarea. Potrivit premierului, în ultimii trei ani, vânzările din sectorul IT au crescut cu 40-50%.

ION CHICU, prim-ministrul Republicii Moldova: Suntem fericiţi să vedem că devine o realitate în Republica Moldova. Economia digitală şi dezvoltarea sectorului IT reprezintă una dintre priorităţile Guvernului, ca principal motor al dezvoltării. Sectorul IT a devenit unul dintre domeniile cu cea mai rapidă creştere.

Moldova Business Week 2020 este la cea de-a şaptea ediţie. Forumul economic va continua şi mâine cu discuţii dedicate investiţiilor străine directe.