Europa Azi

De la trenuri de mare viteză la căi navigabile, Uniunea Europeană vrea să îşi dezvolte reţeaua de transport ecologic

post-img

Comisia Europeană a prezentat marţi o serie de propuneri pentru o dezvoltare ecologică a sistemului de transport care leagă sute de oraşe din UE, de la generalizarea trenurilor de mare viteză şi facilitarea transportului feroviar de marfă la îmbunătăţirea căilor navigabile şi încurajarea interconexiunilor între diferitele mijloace de transport, relatează AFP.

Comisia Europeană propune revizuirea reţelei transeuropene de transport care, până în 2050, ar urma să combine căile ferate, căile navigabile, porturile, aeroporturile şi autostrăzile pentru a lega 424 de oraşe şi pentru a organiza nouă "coridoare" care traversează continentul.

Schimbările, care vor trebui aprobate de statele membre şi de Parlamentul European, prevăd în special adaptarea până în 2040 a tuturor liniilor feroviare principale la o viteză minimală de 160 km/h pentru trenurile de pasageri şi de 100 km/h pentru trenurile de marfă.

Noi legături pentru trenuri de mare viteză considerate cruciale, cum ar fi Porto-Vigo sau Budapesta-Bucureşti, ar trebui să fie finalizate până la acea dată, iar marile aeroporturi ar trebui să fie sistematic legate la căile ferate. În privinţa transportului de marfă, Comisia Europeană vrea crearea mai multor terminale de transbordare, prelungirea duratei în care pot circula trenurile şi facilitarea transportului de camioane cu trenul.

Canalele şi căile fluviale vor trebui să permită o navigare fluidă, în ciuda ecluzelor, un număr minim de zile într-un an şi vor trebui să existe terminale portuare care să asigure conexiuni uşoare cu alte mijloace de transport.

În privinţa principalelor autostrăzi din reţea, Bruxellesul vrea garantarea unor staţii de încărcare pentru vehiculele electrice la fiecare 60 de km şi staţii de hidrogen la fiecare 150 de km. Marile oraşe vor trebui de asemenea să îşi îmbunătăţească transportul public şi pistele de biciclete.

"Este o etapă importantă pentru reducerea cu 90%, până în 2050, a emisiilor de carbon generate de transport (faţă de nivelul din 1990)", ceea ce corespunde cu obiectivul UE, a subliniat vicepreşedintele CE Frans Timmermans.

În contextul în care în ultimele două decenii numai 7% dintre călătoriile cu trenul în Europa au fost făcute pe trasee transfrontaliere, Comisia Europeană a precizat că pregăteşte o lege pentru a le favoriza pe acestea, prin legături "mai rapide şi mai frecvente". Începând de anul viitor vor fi lansate proiecte pilot transfrontaliere, fiind preconizate 15 în total. Pentru a le oferi călătorilor preţuri atractive, Bruxellesul îşi propune de asemenea să analizeze o scutire de TVA la scară europeană pentru biletele de tren.

"Această reţea de transporturi este pentru economia europeană ca reţeaua de vene şi artere. Dacă nu este performantă, corpul nu funcţionează bine", a declarat presei comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

"Asta costă: vom avea nevoie de 247 de miliarde de euro suplimentare până în 2050. Însă acest lucru va aduce şi beneficii, pentru că se aşteaptă o creştere cu 467 de miliarde de euro a PIB-ului UE în aceeaşi perioadă şi crearea a 840.000 de locuri de muncă", a mai spus ea.