POLITIC

Votat de comisia parlamentară de profil: Mecanismul angajării răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului va fi reglementat mai clar

post-img

Mecanismul angajării răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului va fi reglementat mai clar şi mai detaliat, conform recomandărilor Curţii Constituţionale. Comisia juridică, numiri şi imunităţi va propune plenului Parlamentului aprobarea unui proiect de modificare a Regulamentului Parlamentului.

Potrivit proiectului, în conformitate cu prevederile Constituţiei, Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Parlamentului, în şedinţa plenară, asupra unui program, unei declaraţii de politică generală sau unui proiect de lege. Proiectul asupra căruia Guvernul îşi angajează răspunderea nu parcurge etapele procedurii legislative ordinare.

Angajarea răspunderii Guvernului se aprobă în şedinţă de Guvern, iar hotărârea se publică în Monitorul Oficial. Tot atunci, Guvernul transmite Parlamentului hotărârea de angajare a răspunderii împreună cu materialele aferente, însoţite de o argumentare detaliată a necesităţii de angajare a răspunderii. Secretariatul Parlamentului înregistrează în aceeaşi zi hotărârea Guvernului de angajare a răspunderii împreună cu materialele anexate şi le transmite Preşedintelui Parlamentului, care, printr-o dispoziţie, va dispune de îndată distribuirea documentelor deputaţilor.

Preşedintele Parlamentului convoacă şedinţa Biroului permanent pentru a decide asupra datei şedinţei plenare. Convocarea şedinţei plenare nu poate depăşi 3 zile de la data înaintării în Parlament a hotărârii Guvernului de angajare a răspunderii. În cazul în care Parlamentul nu se află în sesiune ordinară, Legislativul se convoacă în sesiune specială.

Guvernul îşi poate angaja răspunderea asupra unui proiect de lege sau asupra mai multor proiecte de legi în acelaşi timp, fiecare fiind prezentat separat în cadrul şedinţei plenare. Pe marginea proiectului de lege asupra căruia Guvernul îşi angajează răspunderea în faţa Parlamentului nu pot avea loc dezbateri şi nu pot fi înaintate propuneri  şi amendamente. Neprezentarea în şedinţă plenară a obiectului asupra căruia Guvernul îşi angajează răspunderea prezumă eşuarea angajării răspunderii.

Moţiunea de cenzură poate fi depusă în termen de 3 zile de la şedinţa plenară a Parlamentului în cadrul căreia Guvernul şi-a angajat răspunderea. Dacă moţiunea de cenzură este votată, Guvernul este demis, iar proiectul de lege ce constituie obiectul asupra căruia Guvernul şi-a angajat răspunderea se consideră nul. În cazul în care şedinţa plenară a Parlamentului nu este una deliberativă din cauza lipsei de cvorum, Preşedintele Parlamentului convoacă Biroul permanent în vederea stabilirii unei noi date a şedinţei plenare pentru examinarea angajării răspunderii Guvernului. Convocarea repetată a şedinţei plenare nu poate depăşi 5 zile de la data primei şedinţe plenare în cadrul căreia Guvernul urma să-şi prezinte angajarea răspunderii.

Dacă moţiunea de cenzură a fost respinsă, proiectul asupra căruia Guvernul şi-a angajat răspunderea, se consideră adoptat de la data respingerii moţiunii de cenzură. În cazul în care o moţiune de cenzură nu a fost depusă, proiectul de lege se consideră adoptat la data expirării termenului de trei zile de la prezentarea în şedinţa plenară a proiectului asupra căruia Guvernul şi-a angajat răspunderea.

Legile adoptate ca rezultat al angajării răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului sunt promulgate de Preşedintele Republicii Moldova şi intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial. Preşedintele este obligat să promulge legea adoptată prin care Guvernul şi-a angajat răspunderea, fără dreptul de a remite Parlamentului spre reexaminare. În cazul în care Preşedintele consideră că legea adoptată prin angajarea răspunderii Guvernului este neconstituţională, acesta poate sesiza Curtea Constituţională.

Iniţiativa legislativă aparţine unui grup de deputaţi şi urmează a fi dezbătută în şedinţa plenară a Parlamentului.