Chiar şi cel mai redus consum de alcool ne poate afecta creierul – studiu de la Oxford

Noi studii şi teorii despre consumul de alcool apar în fiecare săptămână, astfel încât ar putea deveni un sigur domeniu de studiu: consumul de alcool este benefic pentru inimă, dăunător pentru ficat, grozav pentru viaţa socială şi teribil pentru viaţa socială.

Însă, un nou studiu al Universităţii Oxford a ajuns la o concluzie dezolantă, care, dacă va fi confirmată, ar putea pune sub semnul întrebării toate celelalte cercetări făcute în privinţa consumului de alcool. Oamenii de ştiinţă de la Oxford au concluzionat că până şi cel mai redus consum de alcool dăunează sănătăţii creierului.

Studiul încă nu a fost evaluat de alţi experţi, însă descoperirile sunt destul de clare, scrie Futurism.

Nicio doză de alcool nu a fost găsită ca fiind sigură pentru creier. Consumul moderat de alcool este asociat cu efecte adverse mai răspândite asupra creierului decât s-a recunoscut anterior. De asemenea, recomandările privind consumul de alcool „cu risc scăzut” ar trebui revizuite pentru a lua în considerare şi efectele asupra creierului.

Aproape 44.000 de oameni au participat la studiu

Cercetătorii au analizat date de la UK Biobank, o bază de date substanţială concepută pentru a ajuta oamenii de ştiinţă să descifreze factorii genetici şi de mediu care îi fac pe unii oameni să dezvolte boli care la alte persoane nu apar.

Oamenii de ştiinţă au desfăşurat scanări de tip RMN pe 43.572 de oameni care au participat la studiu. Apoi, cercetătorii au încercat să afle cât de mult alcool consuma în mod regulat fiecare participant. Având aceste două piese cruciale, oamenii de ştiinţă au început să dezvolte o imagine dezolantă a diferenţelor dintre consumatorii ocazionali, consumatorii regulaţi şi cei care se abţin în totalitate.

Alcoolul a contribuit mai mult decât orice alt factor de risc testat, inclusiv fumatul

Ei bine, ce au descoperit cercetătorii? Nivelurile ridicate de consum de alcool au fost asociate cu niveluri mai scăzute de materie cenuşie din creier. Substanţa cenuşie conţine neuroni, iar noi vrem, de fapt, să avem mai multă materie cenuşie, nu mai puţină. Potrivit studiului, „alcoolul a explicat până la 0,8% din varianţă volumului de materie cenuşie”. Totodată, „alcoolul a contribuit mai mult decât orice alt factor de risc testat, inclusiv consumul de nicotină”.

Din nou, trebuie ţinut cont de faptul că studiul nu a fost încă evaluat şi de alţi experţi. Însă, descoperirile nu sunt de bun augur pentru cei care cred că dacă consumă doar ocazional alcool nu îşi vor afecta capacităţile cognitive.