Terra va trece printr-un nou minimum solar. Iată de ce nu trebuie să îţi faci griji pentru soarta Pământului

Pentru că noi suntem oameni normali şi trăim în vremuri normale, evenimente normale au loc. Evenimente precum relatarea de către unele publicaţii cum că Soarele ar fi în „carantină” şi că Terra va fi lovită de vreme extremă şi cutremure.

Totuşi, putem sta liniştiţi. Soarele nu trece momentan prin niciun eveniment care ar putea cauza temperaturi extrem de scăzute pe Pământ, foamete sau cutremure. În timp ce oamenii trec totuşi prin situaţii deloc plăcute, Soarele nu face nimic ieşit din comun.

Ce s-ar putea întâmpla este, de fapt, o perioadă normală din ciclul de 11 ani al Soarelui. Perioada este numită minimum solar. Nu trebuie să ne temem. Dacă citeşi acest articol, există şanse destul de mari că ai trecut deja prin astfel de perioade solare şi nici măcăr nu ţi-ai dat seama, scrie ScienceAlert.

Când va avea loc următorul minimum solar

Momentan, ne aflăm în ciclul solar 24. Nu ştim exact când va avea loc următorul minimum solar, dar putem prezice. În 2017, NASA a anunţat că un nou minimum solar este aşteptat în 2019 – 2020.

În decembrie anul trecut, Administraţia Naţională a Oceanelor şi Atmosferei din SUA (NOAA) a transmis că „perioada de minimum solar dintre ciclurile 24 şi 25 va avea loc în aprilie 2020”, cu o marjă de eroare de +/- 6 luni.

Aşadar, ori trecem deja prin perioada de minimum solar, sau tocmai urmează să o facem.

Ciclul solar are legătură cu câmpul magnetic al Soarelui, care se suceşte la fiecare 11 ani. Polii magnetici de Sud şi de Nord fac schimb între ei. Nu este cunoscut ce anume provoacă aceste cicluri. Studii recente sugerează că au legătură cu alinierea planetelor, dar polii se schimbă între ei atunci când câmpul magnetic este slăbit, cunoscut drept şi minimum solar.

„În timpul minimului solar, câmpul magnetic al Soarelui este slăbit şi oferă mai puţină protecţie împotriva razelor cosmice”, a declarant Dean Pesnell, de la Centrul Spaţial Goddard al NASA în 2017. „Acest lucru ar putea fi un risc major pentru astronauţi”.

Legătura cu temperaturile scăzute, cutremure şi foamete este complet nejustificată. În urmă cu doar câteva zile, tabloidul britanic The Sun a citat „oameni de ştiinţă de la NASA” care avertizau că s-ar putea produce un eveniment cunoscut drept Dalton Minimum.

Anul fără vară

Acesta s-a produs la începutul secolului al XIX-lea. A fost o perioadă extremă în istoria scrisă a Pământului, în jurul anului 1816, anul fără vară. Temperaturile au scăzut, culturile au suferit şi mulţi oameni au murit de foame sau din cauza frigului.

Cu toate acestea, evenimentul nu a avut nicio legătură cu activitatea Soarelui. Toate acele probleme au fost cauzate de eurupţia masivă din 1815 a vulcanului Tambora, din Indonezia.

De asemenea, un studiu din 2013 nu a găsit nicio legătură între activitatea solară şi cutremure.