SOCIAL

Cum poate fi detectată dependenţa faţă de tehnologiile informaţionale şi ce consecinţe are

post-img

În secolul tehnologiilor, întâlnim din ce în ce mai des fenomenul dependenţei faţă de smartphone-uri, tablete şi calculatoare. Psihologul şi doctorul în psihologie Diana Ştefăneţ, contactată de IPN, spune că putem vorbi despre o problemă legată de dependenţa de tehnologii informaţionale atunci când copilul sau adolescentul devine neglijent faţă de exteriorul său, este agresiv, preferă mai mult mediul virtual decât cel real, uită să mănânce, pierde senzaţia timpului, devine iritat când i se ia telefonul, minte şi neagă folosirea tehnologiilor în exces.

Consecinţele care vin în urma acestei probleme încep de la riscul ca acesta să îşi piardă prietenii şi relaţiile sociale, scăderea performanţelor la învăţătură şi pot ajunge la dereglări ale sistemului nervos. Psihologul vine cu o abordare care trebuie să fie luată pentru fiecare interval de vârstă în particular. Pentru preşcolar, activitatea de bază este jocul. Părinţii trebuie să le ocupe timpul cu diverse jocuri pentru a le capta atenţia. Pentru şcolar este cel mai important să aibă la îndemână surse care îi îmbunătăţesc nivelul de cunoaştere. Când vorbim de adolescenţi, ne referim la socializare. Aceştia simt nevoia unui prieten, unui model cu care o să discute şi care îi va oferi atenţie.

În timpul pandemiei, cei care s-au adresat la cabinetului psihologului au accentuat nevoia de socializare, acuzând lipsa interacţiunii faţă în faţă, extenuarea pe motivul trecerii orelor din cadrul şcolilor în mediul online.  „Omul are nevoie de factori naturali: lumină, aer, natură, interacţiune faţă în faţă cu oamenii. În contextul pandemiei, din cauza izolării, se petrece mult mai mult timp în faţa calculatoarelor, telefoanelor şi astfel se afectează sistemul nervos la copii şi aceştia se confruntă cu insomnii, dureri de cap şi pot ajunge la dereglări mai grave”, a declarat psihologul.

Pentru a preveni dependenţa la copii, se recomandă micşorarea timpului petrecut în faţa telefoanelor, calculatoarelor; monitorizarea copiilor; organizarea activităţilor pentru a le ocupa timpul liber; comunicarea eficientă între părinte şi copil.,,Dacă, totuşi aţi observat la copilul dumneavoastră o dependenţă şi o acutizare a acestei probleme, este necesară consultarea urgentă a unui specialist în psihoterapia dependenţelor. Nu este o glumă. Cu cât mai târziu identificăm această dependenţă, cu atât mai greu ne va fi să schimbăm situaţia”, a adăugat doctorul în psihologie Diana Ştefăneţ.