SOCIAL

Cum se va desfăşura procesul educaţional în R. Moldova, de la 1 septembrie

post-img

Comisia cultură, educaţie, cercetare, tineret, sport şi mass-media a examinat, în cadrul şedinţei organizate, astăzi, în regim on-line, informaţii privind pregătirea instituţiilor de învăţământ şi desfăşurarea procesului educaţional în anul de studii 2020-2021, în condiţiile situaţiei epidemiologice.

Potrivit datelor ministerului, din 1249 de instituţii de învăţământ general din ţară,  808 instituţii sau 64,69% intenţionează să aplice modelul I de învăţare din cele şapte propuse de minister. Acesta prevede prezenţa fizică a elevilor 100% la şcoală. Pentru a aplica acest model, instituţiile vor fi obligate să aplice reglementările speciale privind organizarea anului de studii 2020-2021 în condiţiile epidemiologice de COVID-19 pentru instituţiile de învăţământ primar, gimnazial, liceal şi extraşcolar. Potrivit Secretarului de Stat, acestea vor avea statut de document reglator care va stabili managementul acţiunilor organelor locale de specialitate în domeniul învăţământului, după caz, a altor subdiviziuni ale consiliilor raionale/municipale, cadrelor didactice şi de conducere în vederea organizării procesului educaţional în condiţiile epidemiologice de COVID-19.

Reglementările se referă, inclusiv, la asigurarea distanţei fizice în sălile de clasă, care trebuie să fie de 1,5 metri, elevul fiind singur în bancă – în acest caz copilul nu va avea nevoie de mască.

De asemenea, se reglementează efectuarea transportului în comun al elevilor la şi de la instituţia de învăţământ. Unităţile de transport vor trebui să fie dotate cu soluţii dezinfectante cu dozatoare, iar copiii vor purta măşti. Deoarece circulaţia neorganizată a elevilor, în special, în municipiul Chişinău, conţine riscul de infectare, instituţiile de învăţământ sunt încurajate să identifice soluţii pentru asemenea situaţii, împreună cu părinţii.  

Totodată, proiectul documentului prevede prevenirea aglomerării spaţiilor, inclusiv mobilizarea tuturor spaţiilor disponibile în cadrul instituţiilor. Este prevăzută crearea în interiorul instituţiilor de învăţământ (curte, săli de clasă, coridoare, cantine) a unor circuite clare, prin demarcare cu benzi vizibile care să asigure „trasee prestabilite” de intrare, deplasare în interiorul şcolii şi de părăsire a acesteia. ”Toate spatiile trebuie să fie organizate în aşa mod, încât copilul să nu fie nevoit să poarte mască”, a subliniat Secretarul de Stat al Ministerului Educaţiei, Culturii şi Cercetării.

Reglementările se referă, de asemenea, la protecţia sănătăţii elevilor, cadrelor didactice şi personalului auxiliar, în special a celor aflaţi în grupele de vârstă cu risc şi/sau având acţiuni cronice şi/sau dizabilităţi. Instituţiile vor achiziţiona termometre digitale ”fără contact”, iar şcolile deficitare vor fi sprijinite în achiziţionarea acestora, precum şi a soluţiilor dezinfectante. Vor fi stabilite norme de soluţii dezinfectante pentru o clasă, toate clasele vor avea dozatoare.

A fost subliniat faptul că toate reglementările sunt similare şi obligatorii atât pentru instituţiile de învăţământ publice, cât şi pentru cele private.

Fiecare instituţie va elabora Ghidul părintelui şi Ghidul elevului, în funcţie de reglementările lansate de minister şi modelul educaţional selectat de instituţie. 

În acelaşi timp, Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării, în colaborare cu Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale, Agenţia Naţională de Siguranţă a Alimentelor,  Agenţia Naţională de Sănătate Publică, Organizaţia Mondială a Sănătăţii se află în proces de identificare a unei soluţii optime pentru alimentarea celor 140 de mii de elevi din treapta primară şi din unele categorii speciale.

Totodată, Ministerul Educaţiei, Culturii şi Cercetării are în vedere un scenariu dedicat unei eventuale extinderi a epidemiei de COVID-19 în care aplicarea modelului ”faţă în faţă” nu va fi posibilă.

Potrivit Ministerului, 267 instituţii de învăţământ general intenţionează să aplice în noul an şcolar modelul învăţării combinate. În acest sens, se depun eforturi pentru mobilizarea resurselor, la nivel central, local şi din donaţii, în vederea procurării laptopurilor. Concomitent, continuă Programul naţional de alfabetizare digitală a cadrelor didactice. De asemenea, continuă înregistrarea video a lecţiilor pentru ”Biblioteca digitală”, conform curriculei, acestea urmând să fie transmise prin intermediul televiziunii şi online. 

De asemenea, Ministerul, studiind evoluţia după relansarea procesului de educaţie obligatorie, va examina oportunitatea reluării activităţii şi a instituţiilor din învăţământul extraşcolar, inclusiv a centrelor pentru copii, şcolilor de arte, etc. În luarea deciziei privind relansarea acestora se va ţine cont de evitarea presiunii mari asupra sistemului medical.

Participanţii la şedinţă au discutat şi modul de reluare a activităţii celor 1485 de Instituţii de educaţie timpurie din ţară şi reglementările respective. Acestea prevăd printre altele, cerinţa că fiecărui copil trebuie să îi revină o suprafaţă de cel puţin 4 metri pătraţi în grupă, inclusiv în spaţiile de dormit. Copiilor le va fi măsurată temperatura dimineaţa la accesul în instituţie şi după somn. Reglementările se referă şi la dezinfectarea spaţiilor, în mod special, în grupe, etc.

A fost menţionat faptul că deschiderea grădiniţelor se va efectua în mod etapizat, în funcţie de mărimea acestora. În special, reluarea eşalonată se va aplica pentru instituţiile  din municipiul Chişinău.

Participanţii la şedinţă au fost unanimi în opinia că procesul educaţional în cadrul instituţiilor de educaţie timpurie, dar şi în clasele primare din şcoli nu poate fi efectuat la distanţă. Aceeaşi recomandare se referă şi la elevii din clasele a 5-a, a 9-a şi a 12-a care urmează să susţină, la finele anului de studii, teste sau examene naţionale.