SOCIAL

Cum te protejezi de fraudele în mediul online. Sfaturi de la poliţişti

post-img

Phishing-ul reprezintă o fraudare a informaţiilor bancare. De obicei, acest tip de atac apare ca un mesaj online care pretinde să fie de la bancă şi care-ţi cere să dai click pe un link sau un ataşament. In felul acesta sunt capturate informaţiile tale bancare precum parola de acces, număr de card.

În cazul în care primeşti astfel de mesaje, cel mai bine este să le ştergi, mai ales dacă conţin link-uri sau ataşamente, spun reprezentanţii poliţiei. Deseori, escrocii încearcă să imite instituţii legitime şi se bazează pe faptul că utilizatorii de net sunt adesea foarte grăbiţi. Astfel, atunci când accesaţi link-uri, manifestaţi atenţie sporită la securitatea site-ului unde vă introduceţi datele şi evitaţi efectuarea tranzacţiilor de pe reţele Wi-Fi publice, scrie Bizlaw.

Pentru prevenirea unor astfel de fraude, Poliţia recomandă:

  • nu accesaţi mesajele pop - up de tipul celor descrise mai sus şi link-urile din mesaje parvenite de la adrese necunoscute
  • nu deschideţi ”documentele ataşate la acest mesaj”
  • înainte de efectuarea plăţilor pe Internet pentru bunurile sau serviciile alese acordaţi o atenţie deosebită verificării parametrilor de securitate a site-ului. Aceasta se poate vedea căutând simbolul sub formă de lacăt închis  afişat de browser-ul utilizat şi prezenţa litere "s" (reprezentând "secure" - în condiţii de siguranţă), "https://" la începutul adresei site-ului. Aceste elemente informează că site-ul utilizează o conexiune securizată, iar informaţiile despre tranzacţie nu vor fi divulgate către persoane terţe. Dacă aceste elementele nu sunt disponibile cumpărătura urmează a fi abandonată
  • nu faceţi achitări la comercianţii de pe internet necunoscuţi, dubioşi şi fără recomandări de încredere
  • nu folosiţi pentru plăţile online carduri bancare cu solduri mari. Dacă este posibil, cel mai bine este să folosiţi în acest scop un card bancar separat, destinat doar plăţilor pe internet
  • la utilizarea smartphone-urilor sau tabletelor pentru tranzacţii de achitare cu cardul bancar, nu uitaţi să le verificaţi de prezenţă viruşilor. Asiguraţi toate dispozitivele de la care efectuaţi plăţi pe internet cu programe antivirus actualizate, eficiente şi legale, cât şi actualizarea promptă a acestora
  • nu lăsaţi cardul bancar la vedere şi nu permiteţi fotografierea sau xerocopierea acestuia de persoane care nu sunt autorizate pentru astfel de acţiuni
  • nu divulgaţi nimănui informaţiile personale sau detalii despre cardul bancar (numărul de card, data expirării, numărul PIN, codul de securitate format din 3 cifre tipărit pe spatele cardului, etc.) ca răspuns la e-mailuri, mesaje SMS (chiar dacă acestea provin din numele băncii), pe paginile de site-uri web, care nu sunt concepute pentru a efectua plăţi pentru bunuri şi servicii sau prin telefon
  • nu uitaţi că pentru orice transferuri de bani, recompense, bonusuri, etc. pe cardul dvs. bancar , persoana care va face un astfel de transfer  are nevoie doar de numărul cardului! Dacă pentru efectuarea transferului, ridicarea câştigului, a recompensei etc. vi se cere codul PIN al cardului, data expirării, CVV/CVC codul acestuia, trebuie să vă alarmaţi şi să cunoaşteţi că aceştia sunt infractori
  • activaţi serviciul VB24 SMS şi primiţi mesaje de notificare pe telefon imediat ce s-a înregistrat vreo operaţiune pe contul/cardul bancar. Dacă primiţi un mesaj SMS prin care veţi fi informat că s-a efectuat vreo operaţiune cu cardul pe care nu o recunoaşteţi şi nu aţi realizat-o, sunaţi imediat la Serviciul Suport Clientelă a Băncii şi blocaţi cardul sau blocaţi cardul prin intermediul canalelor de deservire la distanţă VB24 Mobile sau VB24 Web.