SOCIAL

Mijloacele de transport în comun din Chişinău şi Bălţi, adevărate focare de Covid-19

Mijloacele de transport în comun din Chişinău şi Bălţi sunt adevărate focare de Covid-19. O confirmă autorităţile din sănătate care spun că la orele de vârf este aglomeraţie şi nu se respectă de către călători regulile de prevenire. Primăriile susţin că au scos pe trasee toate maşinile disponibile.

„Aglomeraţiile din transport public din Chişinău, ele au loc nu în orele când oamenii pleacă sau revein la serviciu. Dar aglomeraţiile apar de la ora 10:00 şi până la orele 14”, a spus  SERGIU GOLOVACI, secretar de stat MAI.

După aceste declaraţii, am verificat cauzele aglomeraţiei din mijloacele de transport în comun. În staţii, călătorii aşteptau la grămadă sosirea unui troleibus. Unii au plecat din celălalt capăt al Chişinăului doar pentru a cumpăra câteva fructe şi legume mai ieftine de la Piaţa Centrală.

Pasagerii recunosc că în autobuze nu se păstrează distanţa fizică de cel puţin un metru şi jumătate, unii evită să poarte masca de protecţie. Carabinerii care asigurau respectarea normelor epemiologice în staţii, au renunţat la misiune.

Şi într-o staţie de pe strada Puskin era aglomeraţie. Oamenii spun că au ieşit din casă pentru că aveau probleme urgente de rezolvat.

Şi în staţia de aşteptare de pe strada Ismail, din apropierea Pieţei Centrale, nu ai unde arunca un ac în orele amiezei. Staţiile erau pline, iar maşinile care veneau una după alta erau pline cu pasageri.

Pe mulţi călători i-am surprins în transport cum purtau masca sub barbă, iar unii chiar nu s-au obosit să o pună. Deşi, autorităţile au decis că într-un troleibuz sau autobuz se pot afla simultan cel mult 35 de pasageri,  majoritatea unităţilor de transport sunt pline până la refuz.

„Transportul public este foarte aglomerat şi de la prima vedere absolut toţi au o nevoie, dar dacă analizaţi feicare în parte că aţi nimerit în transport sau staţie aglomerată, puneţi-vă întrebarea, oare este stringentă întrebarea pe care doriţi să o rezolvaţi sau puteţi să lasţi pentur seară sau dimineaţă sau în genere poate fi amânată”, a spus SERGIU GOLOVACI, secretar de stat MAI.

Transportul public în ţările europene este gestionat mult mai eficient pentru a preveniri răspândirirea noului coronavirus.  Franţa foloseşte doar 15% din tot parcul de maşini din transportul public, iar în Londra primarul este dispus să înceapă amenaajrea mai multor piste pentru bicilicşti şi lărgirea trotuarelor pentru pietoni. În plus, în Spania, Franţa şi Germania se oferă gratuit măşti călătorilor.

La Chişinău, s-a băut până şi dezinfectantul din troleibuze, iar primăria vrea acum să reintroducă transportul public şi la sfârşitul săptămânii.