SOCIAL

O competiţie a tinerilor designeri s-a desfăşurat diferit în acest an, într-un format adaptat situaţiei actuale.

În aceste vremuri grele pentru toată lumea şi munca designerilor de modă este dictată de pandemie. O competiţie a tinerilor designeri, concepută de ZipHouse, s-a desfăşurat diferit în acest an, într-un format adaptat situaţiei actuale. Prezentarea colecţiilor a avut loc în aer liber, fără public, iar evenimentul a fost transmis online. Cât de creativi au fost designerii autohtoni şi cum au fost răsplătiţi pentru munca lor vedeţi în cele ce urmează.

Întreg procesul de creaţie al participanţilor, timp în care şi-au realizat colecţiile, a decurs online.

„Pentru că concursul durează jumătate de an, perioadă în care au avut parte de mentorate şi desigur toate au fost online, au fost cu speaker locali şi internaţionali”, a spus OLGA COJOCARI, manager de proiecte, ZIP House.

Prezentarea colecţiilor a avut loc în Parcul Ţaul, o arie protejată din nordul Republicii Moldova, care reprezintă un monument de arhitectură peisagistică, evidenţiind unul din cele mai frumoase obiective istorice, Conacul Pommer. Defilarea a avut loc respectând toate normele de distanţare fizică.

„Concursul, de regulă, se finaliza cu defilare, cu public, aşa cum scrie cartea, dar anul ăsta am fost nevoiţi să ne schimbăm un pic formula şi a fost o defilare regizată, am mers la nordul Moldovei, într-o locaţie foarte frumoasă, merge vorba despre un loc istoric, Conacul Pommer”, a declarat OLGA COJOCARI, manager de proiecte, ZIP House.

În acest an a fost un număr record de înregistrări la concurs, peste 30 de participanţi. Însă din cauza problemelor cauzate de pandemie, la final au ajuns doar 14.

„A fost concursul şi stopat pentru 2-3 luni de zile, deoarece erau închise şi magazinele de stofă şi nu puteau să-şi achiziţioneze toate bunurile de care aveau nevoie pentru a crea colecţiile”, a spus OLGA COJOCARI, manager de proiecte, ZIP House.

Competiţia a fost împărţită în două categorii, pentru a exploata la maxim creativitatea designerilor autohtoni.

„Concursul a fost în premieră separat în 2 categorii: Ready to wear, merge vorba de colecţiile mai purtabile şi categoria Art, care sunt nişte colecţii mai extravagante şi mai artistice”, a precizat OLGA COJOCARI, manager de proiecte, ZIP House.

La competiţia finală de la KIEV, Republica Moldova urmează să fie reprezentată de câştigătorii locului I şi II din categoria ART, colecţii ce s-au evidenţiat prin conceptul unic, originalitate, inovaţie şi styling. Designerul Victoria Scripnic se numără printre câştigătorii care vor merge la Kiev, la etapa internaţională a concursului.

„Sunt foarte mândră deoarece îmi dă posibilitatea să particip internaţional, nu doar local şi este o oportunitate de promovare pentru mine.  Momentan colecţia se află în Kiev, au loc filmările cu stilişti, fotografi”, a spus VICTORIA SCRIPNIC, designer.

„Este al doilea an consecutiv când particip la acest concurs, mereu este o plăcere să mă aflu acolo pentru că este un anturaj insipraţional, sunt foarte mulţi oameni din acest domeniu, este un lucru pe care îmi place să-l fac şi îl fac mereu cu drag şi mă dedic cu plăcere. Cu colecţia mea am participat la categoria Art, e o colecţie pentru femei, într-un stil romantic cu nuanţe de clasic. Şi pentru modelele care au defilat a fost o experienţă nouă să prezinte colecţiile fără un public în faţă”, a precizat CORINA-CATEA ŢOPA, designer.

„Era destul de interesant pentru că era ceva nou, ceva diferit.  ZipHouse ne-a oferit asta, pentru modelele care abia şi-au început cariera cred că e un start destul de bun”, a menţionat DUMITRU SLOBODNIUC, model.

Pe parcursul acestei ediţii, tinerii designeri au fost ghidaţi în fashion design şi styling de Filippo Fanini şi Polina Stepanova, ambii profesori la una din cele mai prestigioase şcoli de modă din lume. Colecţiile au fost apreciate de un juriu format din experţi naţionali şi internaţionali.

„Este un concurs pentru tineri designeri, care are ca scop ca să-i încurajeze să dezvolte nişte colecţii şi, ulterior nişte start-up-uri”, a spus OLGA COJOCARI, manager de proiecte, ZIP House.

Câştigătorii ambelor categorii au primit, de la partaneri, vouchere în valoare de 3.000 de lei pentru cumpărarea stofelor, cursuri de Business Fashion English şi abonamente ZIPhouse.

Competiţia naţională a tinerilor designeri vestimentari din Republica Moldova a ajuns la cea de-a III-a ediţie. Z Generation este o competiţie pentru tinerele talente din domeniul modei, tineri designeri şi proaspeţi absolvenţi, în cadrul căreia ei au oportunitatea unică de a fi ghidaţi şi consultaţi de experţi locali şi internaţionali în dezvoltarea propriilor colecţii. Concursul a fost organizat de ZipHouse, cu sprijinul Proiectului de Competitivitate din Modova, USAID, Ambasadei Suediei la Chişinău, UK aid şi UTM.