SOCIAL

Şcoala on-line a generat o nouă problemă socială. Unul din cinci copii a avut anul trecut o experienţă traumatizantă pe Internet

Şcoala on-line a generat o nouă problemă socială iar specialistii trag un semnal de alarmă. Unul din cinci copii a avut anul trecut o experienţă traumatizantă pe Internet dar politistii spun că doar 40 de cazuri de abuzuri sexuale în mediul virtual au fost investigate. În lupta cu acest fenomen, şase şcoli din Republica Moldova vor aplica metode de protecţie pentru a preveni astfel de abuzuri în cadrul unui proiect al Centrul Internaţional La Strada în parteneriat cu Ministerul Educaţiei şi Oficiul Consiliului Europei la Chişinău.

Copii au devenit mai uşor ţinta unor abuzuri sexuale pentru că au stat mai mult la calculator. In lipsa unei supravegheri dar şi a unui sistem de securitate, unele experienţele cu caracter indecent s-au produs chiar în timpul orelor.

ELENA BOTEZATU, director, Centrul Internaţional "La Strada": „Situaţia când la orele de clasă intră persoane străine şi încep a vorbi necenzurat, ori a înjura, ori a distribui link-uri cu pornografie, pe chatul comun al clasei”.

CRISTINA CERNEI, profesor, Liceul "Onisfor Ghibu": „La lecţie a accesat link-ul de zoom cineva înafară şi au arătat nişte părţi ale corpului mai intime copiilor, eu nu am avut asemenea situaţii la ore pentru că de fiecare dată am generat un nou link”.

Mulţi copii nu vorbesc despre aceste experienţe, considerându-le ruşinoase. Doar 1% dintre cei care au trecut în ultimul an prin astfel de situaţii au discutat cu un specialist.

ELENA BOTEZATU, director, Centrul Internaţional "La Strada": „Chiar ieri am avut o adresare din partea unei fete de 14 ani care ne vorbea că o persoană necunoscută o ameninţă cu distribuirea unor informaţii compromiţătoare despre ea, în cazul în care nu va transmite o fotografie mai intemă”.

WILLIAM MASSOLIN, şef, Oficiul Consiliului Europei la Chişinău: „În mare parte a cazurilor, copii nu sunt pregătiţi pentru a se proteja în astfel de situaţii. În cazul unui abuz sexual, ei pot avea consecinţe psihologice grave”.

Reprezentaţii Ministerului Educaţiei recunosc că şcoala are multe vulnerabilităţile în urma cărora au de suferit elevii. Autorităţile îşi propun să acţioneze pentru asigura un mediu securizat. Au fost selectate şase şcoli în care va fi implementat un proiect pilot.

ANGELA PRISĂCARU, consultat principal, Ministerul Educaţiei: „Vor avea loc sistematic activităţi atât a elevilor, cât şi profesorilor şi a părinţilor şi un schimb de bune practici între cadrele didactice, se va oferi acel suport informaţional necesar părinţilor”.

CRISTINA CERNEI, profesor, Liceul "Onisfor Ghibu": „Vom experimenta şi vom vedea ce funcţionează şi ce nu, astfel ca anul viitor alte licee să fie implicate în acest proiect.Siguranţa on-line devine ca şi cum ar fi siguranţa rutieră. Există risc de a accesa ceea ce nu este potrivit vârstei şi trebuie să cunoască că există cineva în spate, spaţiul real, nu doar on-line la care poate veni pentru un sfat, poate fi ghidat”.

Potrivit celui mai recent raport Europol, abuzul sexual on-line asupra copiilor din Uniunea Europeană a devenit una din principalele ameninţări privind criminalitatea cibernetică.