SOCIAL

STUDIU // Scade numărul cetăţenilor R. Moldova interesaţi de programele tv produse în Rusia

post-img

Programele TV produse în Rusia au pierdut din popularitate în ultimii doi ani, potrivit studiului „Percepţia despre mass-media şi competenţele media ale cetăţenilor din Republica Moldova”, lansat pe 25 noiembrie la Forumul Mass-Media 2020. Totodată, dacă vorbitorii de limbă română citesc şi privesc ştiri atât în limba natală, cât şi în limba rusă, cei de limbă rusă urmăresc preponderent ştirile doar în limba rusă.

Potrivit sondajului, realizat în luna august, 32% din respondenţi spun că vizionează programe TV produse în Rusia, comparativ cu 35% în anul 2018. De asemenea, 61% dintre vorbitorii de limbă rusă afirmă că vizionează de fiecare dată canale TV ruseşti, faţă de 68% în 2018, iar 41% dintre vorbitorii de limba română privesc programe TV produse în Rusia doar uneori, comparativ cu 48% în 2018, scrie Media-Azi.md

Sondajul mai arată că aproape jumătate dintre respondenţii cu vârstă de peste 65 de ani spun că pornesc mereu televizorul la ora ştirilor, pentru a se informa. Pe de altă parte, fiecare al cincilea tânăr cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani nu include niciodată televizorul la ora ştirilor. Faţă de acum doi ani, în prezent, de zece ori mai puţini tineri cu au afirmat că accesează  întotdeauna  televizorul pentru a viziona ştirile (2% în 2020 şi 21% în 2018).

Un compartiment al cercetării se referă la atitudinea participanţilor în sondaj faţă de mass-media. Astfel, 42% dintre cei intervievaţi au menţionat că „mass-media din UE, difuzată în Moldova, oferă informaţii corecte, echilibrate” şi o pondere similară  susţine că „mass-media din UE difuzează informaţii manipulatoare, care dezinformează”. Totodată, aproape jumătate dintre respondenţi (48%) au fost de acord cu faptul că „mass-media din Federaţia Rusă, difuzată în Moldova, oferă informaţii manipulatoare”, iar 35% au fost de părerea că „mass-media din Federaţia Rusă, difuzată în Moldova, oferă informaţii corecte şi echilibrate”.

Studiul mai arată că cele mai populare posturi TV în rândul respondenţilor sunt Jurnal TV – 37%, PRIME TV– 36%, Moldova 1 – 35%, PRO TV – 33% şi TV 8 – 18%.

Datele au fost colectate, în luna august, prin intermediul unei metodologii mixte, ce a îmbinat cercetarea calitativă şi cercetarea cantitativă. Sondajul, realizat de Magenta Consulting, vizează 1.364 de respondenţi din rândul populaţiei generale, cu vârsta de peste 18 ani. Cercetarea a fost produsă pe baza unui parteneriat între proiectul „Presa în sprijinul democraţiei, incluziunii şi responsabilităţii în Moldova" (MEDIA-M), finanţat de USAID şi de Ambasada Marii Britanii la Chişinău, şi implementat de Internews în Moldova, şi proiectul „Comunicare strategică şi sprijin pentru mass media în Republica Moldova”, finanţat de Uniunea Europeană.

Sursa foto: shutterstock.com