Romania La Zi

România a primit cea mai mare finanţare pentru sistemul de urgenţă: 682 de milioane de euro, bani europeni

post-img

Banii europeni ajută la dezvoltarea comunităţilor, dar mai mult decât atât, pot salva vieţi. În perioada pandemiei, spitalele au putut accesa fonduri pentru pacienţii bolnavi de Covid, dar nu numai. O sumă uriaşă a accesat în această perioadă de criză Departamentul Pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) din România, aproape 700 de milioane de euro în ultimul an, bani cu care au fost achiziţionate avioane, elicoptere, ambulanţe, dar şi autospecialele pentru stingerea flăcărilor. Ultimele şi-au arătat deja utilitatea la incendiile din Grecia.

Bani europeni pentru situaţii de urgenţă

Anul trecut în luna martie, la începutul pandemiei de coronavirus, Ministerul Fondurilor Europene şi şeful DSU au semnat cea mai mare finanţare primită până acum de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă. 682 de milioane de euro au fost aprobate de Comisia Europeană, scrie Digi24.

Raed Arafat, şeful DSU: Urmează să vină şi alte elicoptere şi avioane pe linia fondurilor europene, pe partea aviatică, elicopterele medii-grele şi cele două avioane destinate urgenţelor medicale, dar avem şi pompierii, partea maritimă, und există foarte multe proiecte şi unele s-au livrat, altele în curs de livrare şi unele în curs de licitaţie.

Echipamente care fac diferenţa între viaţă şi moarte

Întrebat dacă aceste echipamente de ultimă generaţie fac diferenţa între viaţă şi moarte, şeful DSU a răspuns: Eu cred că deja au făcut-o, pentru că multe dintre echipamentele folosite şi din partea pompierilor şi din partea aviaţiei, toate au făcut diferenţa. Multe vieţi au fost salvate deja cu ambulanţele livrate serviciului de ambulanţă şi SMURD-ului prin programul POR, toate au avut un rol major în sprijinirea echipelor medicale de urgenţă. Ultimele maşini de pompieri, sunt cele de pădure, şi aţi văzut că o parte din ele au fost în Grecia.

Raed Arafat: Am primit o finanţare suplimentară în cursul anului 2017 care s-a îndreptat către trei paliere: aviatic, terestru şi acvatic. La cel aviatic avem trei proiecte, unul deja finalizat, asta e unul dintre cele 6 elicoptere primite pentru căutare-salvare montană şi pentru instruire. Două primite pentru detaşamentul d einstrucţie, unde se instruiesc piloţii., 4 care vor reprezenta baza pentru intervenţii pe munte, dar vor intervenii ţi la alte cazuri medicale de urgenţă.

Avem proiectul cu elicopterele medii grele, unde licitaţia este pe ultima sută de metri. Acolo se prevăd 6 elicoptere, din care 3 maritime, 3 uscat şi vor asigura partea de căutare salvare pe zona mării, dar şi în interiorul ţării. Acolo vorbim de elicoptere multi rol, care vo avea pe lângă capacitatea de 4 pacienţi grav, o să poată participa la stingerea incendiilor de pădure şi căutare salvare în caz că avem o navă care are probleme, avem o ambarcaţiune care dispare, de care nu ştim, pot să participe la acţiuni pe zona mării.

Elicoptere pentru salvare din zona montană

Mai avem un proiect cu două avioane noi pentru SMURD, partea medicală, cu o capacitate mai mare decât am avut până acum. Noi am avut doua avioane primite ca şi donaţii, acum se iau două avioane identice, care au capacitatea de 2 pacienţi de terapie intensivă pe avion, şi fiecare avion va avea posibilitatea să transporte un nou născut, eventual în incubator, sau pacient chiar pe ecmo, pe plămân artificial, nu vorbim de ventilator care e un lucru clasic, ci vorbim de ecmo, care va fi o noutate asta. Aici licitaţia este aproape finalizată şi urmează să se facă raportul final al licitaţiei. Cam asta pe aviaţie, spune Raed Arafat, şeful DSU.

476 de maşini de pompieri de la UE

Mergem pe partea terestră, unde s-au luat multe pe partea asta, autoscări, maşini de pompieri, acum s-a semnat un acord pe 476 de maşini de pompieri şi vor începe să sosească de la sfârşitul anului sau începutul anului viitor, care ne vor permite să înlocuim o mare parte din maşinile foarte vechi ale pompierilor, ambulanţe s-au luatşi pentru serviciul de Ambulanţă şi pentru SMURD, au fost multe lucruri realizate pe aceste proiecte.

Pe partea maritimă avem 3 şalupe pentru partea Dunării, cu capacitate de stingere şi capacitate medicală şi o navă martimă care acum a început licitaţia ei, evaluarea ei. În zona mării Negre, care este tot pe stingere şi de partea medicală, în caz că scoate oameni din apă în şoc hipotermic şi trebuie să ofere şi îngrijire medicală.