ECONOMIC

Mold-street: Ce a decis în privinţa celor 31 de autobuze Isuzu Consiliul Concurenţei şi cât au costat de fapt

post-img

Consiliul Concurenţei a decis că achiziţia celor 31 de autobuze Isuzu de către Parcul urban de autobuze din Chişinău constituie ajutor de stat şi este compatibilă cu mediul concurenţial normal, scrie mold-street.com.

Potrivit unei decizii a Consiliului Concurenţei, măsura de sprijin prin alocarea din bugetul capitalei pe anul 2019, a sumei de circa 78,08 milioane lei pentru achiziţia a 31 de autobuze, notificată de Primăria municipiului Chişinău constituie ajutor de stat.

Autobuzele scutite de TVA de 15,6 milioane lei

Totodată, întreprinderea a beneficiat şi de importante facilităţi fiscale prevăzute de art. 103 alin. (1) pct. 29 din Codul fiscal al Republicii Moldova şi anume de scutirile de la plata taxei pe valoare adăugată, aplicate la importul mijloacelor de transport, destinate includerii în capitalul statutar.

Valoarea scutirii de TVA a fost de 15,615 milioane lei, iar costul autobuzelor cu TVA s-a ridicat la 93,7 milioane lei.

Drept argument pentru calificarea acestei achiziţii ca ajutor de stat, primăria a folosit necesitatea modernizării Parcului Urban de Autobuze (PUA), care are unităţi de transport învechite şi care necesită alocaţii mari pentru întreţinere.

Astfel la balanţa întreprinderii, la începutul anului 2019 erau înregistrate 127 autobuze care sunt uzate complet, cu vârsta medie de 18 ani şi cu un parcurs mediu de 965.000 kilometri, dintre care 109 sunt implicate în procesul de transportare, iar 18 autobuze se află în conservaţie şi necesită o reparaţie capitală sau casare din cauza defecţiunilor tehnice.

consiliul concurenţei / Sursa:mold-street.com

În 2017, doar costurile pentru piese de schimb şi materiale au constituit - 14 milioane lei sau 10,3% din totalul cheltuielilor, iar în 2018 - 12,6 milioane lei, sau 8,9% din totalul cheltuielilor.

Cheltuielile Parcului de Autobuze de 5 ori mai mari decât veniturile

Estimările prezentate de autorităţi arată că în anul 2019 veniturile din serviciul public de transport cu autobuzul în municipiul Chişinău la întreprinderea municipală vor constitui doar 37,62 milioane lei, în timp ce costurile aferente serviciului dat de cinci ori şi ceva mai mari – 194,14 milioane lei.

Diferenţa de circa 160 milioane lei este compensată de municipalitate, se arată în document, adică din bugetul local.

Continuarea articolului o puteţi citi AICI.