SOCIAL

Taxare electronică în transportul public din Chişinău din luna martie. Cum vor putea achita cetăţenii

post-img

Primăria municipiului Chişinău, în parteneriat cu doi operatori de plăţi electronice şi o bancă comercială, au început să testeze prima soluţie în R. Moldova ce va permite călătorilor din transportul public să achite călătoria fără numerar.

Terminalele de plată care acceptă achitările cu un card de plată contactless al oricărei bănci din lume, ale diferitor sisteme de plăţi, cu smartphone-ul sau alt dispozitiv dotat cu tehnologia contactless, sunt deja testate în parcurile de troleibuze şi autobuze.

Până la sfârşitul lunii martie, a.c., cele mai solicitate rute de troleibuze: nr. 10, 22 şi 30  şi autobuze nr. 2 şi 5 vor fi echipate cu validatoare mobile pentru acceptarea plăţilor fără numerar.  

Primarul General, Ion Ceban, a menţionat că taxarea electronică în transportul public din Chişinău este un proiect ambiţios, dar tergiversat de mulţi ani. Edilul a precizat că la nivelul municipalităţii a fost creat un grup de lucru, care s-a ocupat de implementarea proiectului privind sistemul de taxare electronică în transportul public. „În această perioadă au fost definitivate mai multe scenarii, pentru a cuprinde toate categoriile de cetăţeni, inclusiv cei care posedă abonamente la călătoria cu transportul public sau care beneficiază de facilităţi în transport. Chişinăul trebuie să devină unul digital, inclusiv în ceea ce priveşte transportul public", a menţionat Ion Ceban.

Cum se plăteşte călătoria în transportul public folosind un terminal?

Taxatorii vor avea terminale de plată şi vor ajuta pasagerii să utilizeze noul serviciu. Pentru a plăti taxa pentru călătorie fără numerar este suficient:

1.     Să apropiaţi cardul de plată contactless, smartphone-ul sau alt dispozitiv dotat cu tehnologia NFC de ecranul terminalului.

2.     După confirmarea plăţii, o sumă egală cu costul călătoriei este debitată automat de pe card.

3.     După finalizarea plăţii, terminalul emite un semnal sonor şi va imprima o chitanţă cu informaţii despre preţul, data şi ora călătoriei.

Ce carduri de plată pot fi utilizate pentru a plăti călătoria prin intermediul terminalului?

 Sunt acceptate cardurile de plată contactless ale oricărei bănci din Moldova şi din lume, ale diferitor sisteme de plăţi. Cardurile care acceptă tehnologia de plată contactless au un marcaj special - aşa-numitul semn contactless. 

De asemenea, terminalul permite achitarea călătoriei cu smartphone-ul sau un alt dispozitiv dotat cu tehnologia NFC. De exemplu, puteţi achita călătoria cu un smart watch compatibil cu Garmin Pay.

Va fi posibilă şi achitarea în numerar pentru călătoria în transportul public: după primirea plăţii de la pasager, taxatorul va apropia un card special de terminal şi va emite o chitanţă.

Care este preţul călătoriei în cazul plăţii fără numerar?

Nu se percep comisioane suplimentare de la pasageri în cazul plăţii fără numerar pentru călătorie. Preţul rămâne neschimbat: 2 lei pentru o călătorie cu troleibuzul şi 3 lei pentru o călătorie cu autobuzul.

Plata pentru o călătorie poate fi încasată accidental de două ori?

Nu, terminalul procesează câte o singură plată, emite un semnal sonor, imprimă chitanţa, după care se blochează. Pentru a se efectua o altă plată de pe acelaşi card taxatorul trebuie să iniţieze din nou plata.

Cât de sigure sunt plăţile contactless?

Plăţile contactless sunt unele dintre cele mai sigure metode de plată. În timpul tranzacţiei, informaţiile legate de plată sunt protejate de un cod dinamic unic (criptogramă), care nu poate fi utilizat a doua oară în scopuri frauduloase.